voorbereiding

 

Belangrijk is een goede voorbereiding die thuis begint en nodig is bij aankomst in Amerika. Wat te doen?

- Eerst bekijken wat je wilt gaan doen, wil je naar de Nationale parken of toch naar een of meerdere bezienswaardigheden zoals op deze site vermeld. Aan de hand van wat je wilt en de tijd die je beschikbaar hebt ga je kijken hoe de route in grote lijnen moet gaan uitzien . Je hebt een aanvliegstad nodig voor de start en een stad vanaf waar je weer naar Nederland, Duitsland of België vliegt. Deze laatste kan dezelfde stad zijn als waar je aan komt maar kan ook een andere stad zijn. Kies je voor deze laatste optie dan moet je er rekening mee houden dat dit circa €. 250,00 duurder is m.b.t. de huur van je auto. Voor de prijs van de vliegtickets scheelt het over het algemeen niet zo veel als je verschillende steden selecteert.
 
Vertrekken kun je vanuit Amsterdam maar ook Düsseldorf (D) of Brussel (B) zijn hier geschikt voor, deze 2 laatste met name voor de Brabanders en Limburgers onder ons. Het scheelt vaak € 100,00 of meer p.p. als je vanaf D of B vertrekt, dus vergelijken moet je altijd doen. Kijk eens op www.west-amerika.jouwweb.nl hoeveel prijsverschil er in 2017 was om in Düsseldorf te starten i.p.v. Amsterdam
 
De steden waar je heen kunt vliegen in Amerika (als je voor deze bezienswaardigheden kiest) zijn Los Angeles, Las Vegas, Phoenix, San Francisco, El Paso of Denver. Uiteraard zijn er nog wat andere mogelijkheden maar om genoemde bezienswaardigheden te bekijken zijn dit de startplaatsen.
 
Thuis moet je de eerste overnachting in Amerika boeken, niet alleen omdat het gemakkelijk is (je hoeft geen tijd te verspillen aan het zoeken naar een motel of hotel) maar is ook verplicht omdat het adres op het Esta formulier moet worden aangegeven. 
 
Eenmaal in Amerika ga je naar een supermarkt zoals Walmart (enorm groot en goedkoop) en koop je naast het eten en drinken een koelbox. ? een koelbox, ja! Waarom, nou simpel. De afstanden zijn over het algemeen lang, de temperaturen in deze staten zijn van mei tot september hoog (wij hebben de laatste jaren alleen maar 40 graden gehad dagelijks) hetgeen inhoud dat je veel water moet drinken (p.p. 1 liter per uur ongeveer). Doordat de afstanden lang kunnen zijn blijf je drinken koel zodat je tijdens en na de wandeling nog steeds koel water of fris hebt en dat is heerlijk. Hoe houd ik de koelbox koel zal je vragen, nu heel eenvoudig omdat elk motel over een ijsmachine beschikt waar je gratis gebruik van kunt maken.

 

Wanneer en welk motel kies je. Als je buiten het seizoen gaat hoef je vooraf geen reserveringen te doen voor een motel (zijn altijd motels dus geen hotels behalve in de grote steden) Alleen op feestdagen zoals Labor day (september) 4 juli en Vaderdag (juni) zal je enkele dagen voordat je daar bent even moeten bellen of mailen of er plaats is. In elk genoemd plaatsje, gehucht of dorp is er wel een motel. Hierdoor heb je een grotere vrijheid en ben je niet verplicht langer te blijven omdat b.v. het je tegenvalt of kun je bijboeken als je juist langer wilt blijven. De goedkopere motels zijn Super 8, Motel 6, Rodeway inn en Days inn. De prijzen varieren sterk per oord en liggen tussen de 40 en 80 dollar per nacht per kamer. Deze motels en soms de plaatselijke aanbieders zijn over het algemeen meer dan goed voor een verblijf. Bij enkele wordt een ontbijt geboden welke bestaat uit cornflakes en boterhammen met jam dus niet al teveel. Heb je daar niet genoeg aan dan kun je bij de tankstations sandwiches kopen welke je ook nodig zult hebben onderweg (met auto of te voet) onderweg zul je geen restaurant tegen komen dus zorg vooraf ervoor en dan komt de koelbox alweer van pas. Wil je een uitgebreid ontbijt erbij dan ben je aangewezen op de duurdere ketens zoals Best Western, Quality Inn, Hampton en dergelijke. Dit ontbijt heeft dan dikwijls worstjes, bacon en aardappel erbij buiten de cornflakes en boterhammen. Vaak kun je dan ook nog wafels eten. De prijzen beginnen dan bij 80 dollar en gaan tot 120 US Dollar. Als je een kamer neemt heb je de volgende mogelijkheden: Full size, is een twijfelaar dus 1.20 breed. Queen size is 1.40 breed en King size is 1.80 tot 2.00 meter breed. Voor een meerprijs a 5 of 10 US dollars kun je ook  double beds nemen, dan heb je 2 queen of king en daar kun je de kamer met z'n vieren gebruiken. Heel geschikt dus als je kinderen meegaan. 

 

In  de grote steden waar je aankomt is altijd wel een Dennys waar de boekjes met voordeelcoupons voor motels liggen. Scheelt tot wel 30 dollar. Soms vindt je deze boekjes ook bij andere restaurants. Je hebt dus niet alleen een prijsvoordeel maar je ziet ook in een oogopslag of er een motel is in het plaatsje waar je denkt te kunnen overnachten. Tevens staan er het adres, mailadres en of telefoonnummer bij en dat is weer handig als je wilt reserveren.

Welk vervoer heb je nodig? Indien je de grote welbekende parken wilt gaan bezoeken dan kun je volstaan met elk soort auto welke je mooi of gemakkelijk vindt. Ga je echter naar de gebieden die via onverharde wegen rijden dan heb je vaak een auto nodig met vier wiel aandrijving (four wheel) en een hoge bodemvrijheid (high clearence) nodig. Met dit gegeven dien je dus rekening te houden met je voorbereiding. Deze auto's zijn over het algemeen de zogenaamde (midsize) SUV voertuigen zoals alle Jeep modellen, Nissan X Trail, Dodge Nitro, Toyota RAV4 en dergelijke. Indien je geen diepe zandpaden gaat rijden maar wel andere onverharde wegen of paden kun je ook volstaan met HC en AWD (All Wheel Drive) Ook dit zijn Midsize SUV zoals de Saturn, Dodge, Huyndai en Kia Sportage. De bezienswaardigheden die met normaal vervoer te doen zijn worden op deze site met een blauwe kleur aangegeven, alle andere bezienswaardigheden zullen voor een deel met een 4wd of awd gedaan moeten worden. Veel paden zijn echter bij droge weersomstandigheden ook met normaal vervoer te doen. Maar na regenval kunnen er diepe kloven, sporen of gaten ontstaan en dan is een ander voertuig nodig. 

Houd er rekening mee dat dit soort auto's een verbruik hebben van 1:8 tot 1:12 maar omdat de benzineprijs de laatste jaren rond de € 0,70 per liter is rijdt je naar onze maatstaven toch nog 1:17 tot 1:25.

 

Onverharde wegen zijn er meer dan verharde in Amerika. Voor het rijden op dit soort wegen ben je niet verzekerd indien je een aanrijding of anderzijds schade aan het voertuig oploopt. (GELDT NIET VOOR DOORGAANDE PADEN) De onverharde wegen kunnen bestaan uit klei, zand, rotsen, gravel of keien. Voor het rijden op dit soort paden dien je over goed stuurmanskunst te beschikken want elk soort ondergrond heeft zijn eigenaardigheden. Klei is levensgevaarlijk als het nat is, zand kun je in blijven steken en op gravel en keien is de kans op een kapotte band redelijk aanwezig. Echter zoals omschreven, pas je de snelheid aan de omstandigheden aan dan kan er niet veel mis gaan. Om je enig idee te geven, we zijn nu 14 keer 4 weken in Amerika geweest en hebben ontzettend veel onverhard gereden en hebben slechts 2 keer een lekke band gehad. Nog een indruk om aan te geven hoe divers de paden zijn: ik heb al met 80 km per uur maar ook met 5 km per uur over deze "wegen" gereden. De toestand van de paden kan ook steeds wisselen. Ben altijd goed op je hoede en kijk vooruit. Wil je iets onderweg iets bekijken stop dan even want voor je het weet zit je vast en zit je in een gat of rij je over een kei met alle gevolgen van dien.

De 3 meest gebruikte onverharde wegen zijn de House Rock Valley Road ( vanaf nu afgekort met hrvr) tussen Page en Kanab, de Cottonwood Canyon Road (ccr) tussen Bad Water (Page) en Bryce Canyon en de Hole In The Rock Road (afkorting hitrr) bij Escalante. De 3 paden zijn ook voor een normale auto te doen omdat deze over het algemeen worden onderhouden. De hitrr is over de eerste 15 Mile goed onderhouden, daarna alleen nog maar met AWD en HC.

 

De benodigde tijd om naar een bezienswaardigheid te gaan kan variëren van 5 minuten tot enige uren. Soms parkeer je de auto op de verharde weg en loopt je zo erheen, andere keer moet je eerst een heel stuk verhard en nog een lang of kort stuk onverhard nemen. De bezienswaardigheden zijn divers qua benodigde tijd omdat het dan een klein gebied is wat te ontdekken valt en een andere keer is de bezienswaardigheid bijvoorbeeld een kloof waar je uren doorheen kunt lopen. Op deze site heb ik een indicatie vermeld welke je nodig zult hebben. (voorbeeld; Bucksing Gulch is 18 km lang genieten en daar heb je minimaal een hele dag voor nodig en je moet er ook nog eens heen rijden en later terug.) Uiteraard een gemiddelde want de ene heeft of neemt zich meer of minder tijd voor het natuurschoon. Zo kan het dus zijn dat je op een dag maar 1 activiteit kunt doen en op een andere dag kun je er 3 of 4 doen (b.v. in Page of Moab) Ook hiermee dien je dus rekening te houden met je planning.

 

Permits, dit zijn een soort vergunningen die je nodig hebt. Er zijn 2 soorten. De een moet je ter plaatse afhalen in een nader omschreven plek/plaats. Een ander soort kun je vanuit thuis via internet proberen te regelen. Permits heb je nodig als je naar The Wave, White Pockets, Coyote Butes South (Page-Kanab) en Subway (Hurricane-Zion)wilt. Op deze plekken worden per dag maar een beperkt aantal mensen toegelaten. Je kunt proberen via internet een permit te verkrijgen. Je moet dan 5 USD  (2017) betalen en hopen dat je een permit krijgt. Heb je geen geluk dan kun je ter plaatse alsnog proberen een permit te verkrijgen d.m.v. een soort tombola waarvoor je elke dag in het BLM moet zijn. Verdere  info zie de bijbehorende officiële websites van deze bezienswaardigheden. Een andere permit heb je nodig als je in Page naar de Waterholes Canyon wilt gaan. Je moet dan bij de upper antilope canyon de vergunning gaan betalen (5 USD p.p. 2013) zie Update voor meer info hierover. of ga naar Permits

 

Tijdverschil. In Utah is het 8 uur vroeger dan thuis terwijl in de andere staten het verschil 9 uur is. Hiermee moet je rekening houden als je vanuit Arizona naar Utah gaat of anders om. Ook Nevada / Utah heeft dit. Dit tijdverschil komt heel erg ongelegen als je een permit in Utah moet gaan halen voor the Wave als Page je uitvalsbasis is.

 

- Zonder Creditcard kun je in Amerika geen auto huren. Dus heb je nog geen dan aanschaffen.

Als je geen hebt zal je een behoorlijk bedrag a contant moeten achterlaten als deposito.

 

- Visum.  

Indien je korter dan 3 maanden naar USA gaat heb je geen visum nodig.

Wat je wel nodig hebt is een zogenaamde ESTA eveneens een visum maar heel simpel.

Tegenwoordig betaal je er 14 USD voor.(PRIJS 2017) Dus let op, beslist niet meer betalen aan zogenaamde bureaus.

Het visum is 2 jaar geldig. Je hoeft het formulier niet mee te nemen. Bij aankomst in USA moet je elektronisch inloggen. Meer over het visum Esta zie je hier

 

Tenslotte de dingen die onontbeerlijk zijn voor het rijden en verblijven in de woestijnen: (doe je de alleen de bekende parken dan heb je onderstaande dingen niet nodig behalve dan een goede map)

    GPS / Kompas

    Satelliet telefoon ( een gewone doet het echt niet in de woestijn-wellicht de nieuwe generatie mobiele wel)

    Koelbox

    Goede wandelschoenen

    Beschermende kleding en zonnecrème met hoge factor want er is nauwelijks schaduw in de woestijngebieden.

    Een goed oriëntatie vermogen

    De juiste auto (zie bij vervoer) 

    Meest belangrijk VEEL WATER

    Voldoende proviand.

    Goede kaart / map

    Credit card

    Goede rugzak(ken)

 

Engels benamingen die je veelvuldig op de diverse sites kunt lezen zijn:
-Trailhead (TH), dit is de start van de wandeling en meestal ook de parkeerplaats.
-Dryfall, in de canyons zijn de hoogteverschillen waar vroeger (of in geval van nog stromend water) watervallen waren. Kunnen 1 maar ook 5 meter zijn.
Je zult zelf moeten bepalen of je er af kunt en later ook weer op kunt want eenmaal af kun je vaak niet elders meer uit een slotcanyon geraken.
-Boulder is een of meerdere keien waarover of soms onder je moet klauteren om verder te geraken. deze kunnen 1 maar ook 3 meter zijn.

-Chokestone is een kei die tussen de wanden van een canyon is blijven hangen waar je soms ook onder door of overheen moet gaan.

-Wash is de droge rivierbedding die vaak toegang tot de slotcanyon is. Soms stroomt er ook nog water door dus oppassen. Ook met het rijden oppassen hiervoor.

-Pothole ontstaat door het kolken van het water en maakt "gaten" die ondiep maar ook diep kunnen zijn. Over het algemeen is dit geen probleem maar na een regenval staan ze vol met water en dan is het oppassen geblazen want je zou er in kunnen verdrinken. Zie hieronder bij TIP

-Flash flood is vooral in slotcanyons gevaarlijk omdat het water dat er dan plots door de canyon spoelt zo groot is dat je geen dekking hogerop kunt zoeken. Flash Flood ontstaan als het hevig regent, dat hoeft niet daar te zijn waar je je begeeft maar komt vaak van mijlen ver. Het weer in de gaten houden in de omgeving van circa 5/10 mijl is wat je dus moet doen.

Ik heb het een keer mogen meemaken, binnen 5 minuten zijn er stromen en watervallen. De weg terug over kleigrond wordt dan zeer gevaarlijk.

 

Waar je ook mee rekening moet houden na een periode van regen is het feit dat het lang duurt eer het water in een Slot Canyon is opgedroogd. Al naar gelang de zon erbij kan komen kan het lang, tot zelfs enige dagen, duren alvorens de canyon weer begaanbaar is.

TIP: ga je naar de canyons met hoogteverschillen door watervallen. Neen een stok mee om de hoogte van het water te meten in de potholes. Kan tot de enkel of tot de heup en zelfs nog meer water in staan.

 

Alle vermelde wandelingen, tochten en reizen op deze site zijn door ons ondernomen en kunnen door iedereen die over een goede conditie en oriëntatie vermogen beschikt uitgevoerd worden. Belangrijk is wel een geschikt voertuig (zie elders) en niet bang zijn om in de woestijn te rijden en wandelen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb